Aug 7, 2007

حكاية الارنب والارنوب

الأرنب و أخوه الارنوب
الأرنب وأخوه الارنوب بيحدفوا بعض بالطوب
واللي يتعور منهم يكون هو المغلوب
والتعلب التعلوب مبسوط قوى و مطروب
عمال يشجع فيهم وهو ده المطلوب
التعلب:
خد لك يا أرنب طوبة وخد زلطة يا ارنوب
واللي هيكسب منكم هاسقيه أنا الخروب

أرنب تعب قوى خالص ع الأرض راح مقلوب
ارنوب قال من تعبه: الضرب مش أسلوب
ما تيللا إحنا الجوز عن ضرب بعض نتوب
هات ايدك.خد ايدى يا اخويا ارنوبى يا حبوب

تعلب واقف سامعهم م الرعب قام منصوب
يا نهار مش زى بعضه هيتصالح المضروب
علي أخوه اللي ضربه ويرجعوا المسلوب
وده لا يمكن أبدا طول ما أنا في الشر بدوب
ها اعمل مكيدة أخيرة أنا أ صلى واد لهلوب

تعلب للارنوب:
ارنوب افندى تعالى أنا عندي لك مكتوب
باعته الأرانب تنصبك ملك قوى وأروب

تعلب للأرنب:
الحق يا أرنب بك حصل عليك ملعوب
ارنوب ملك عليك ع الجذع ده منصوب
لازم يهون عليك ضميره صار معطوب
خد زلطة مني ليك وهاته هنا مصلوب

تعلب لارنوب:
يا خبر ارنوب جلا لتك واقف تسقى المشروب
وأرنب مش فرحان بك قاعد هناك موروب
وشايل زلطة في ايده. واقع أكيد مكروب
خد مني طوب يا جلالتك ده للدفاع مجلوب
واضرب أخوك الأرنب ده عقله صار مجذوب

الأرنب واخوه الارنوب بيحدفوا تانى بالطوب
والاثنين مغلوبين والبيت هوّ المخروب
اصل الخناقة يا ساده خلاف في الراى يا دوب
مين اللى يرجع فيهم الخس المنهوب
واللي كان سارقهم تعلوبة بن التعلوب

3 comments:

Anonymous said...

رائع

mo3taz said...

great , begad gameela , we heyya mosh hazleyya , howwa dah elly fi ezzaher 3aleeha , bas a7la 7aga feeha ennaha ramzeyya , we ennaha kasedah feeha eskatat ,
ana yemken deh awwel marra akteb fi elblog elgameel dah , we deh kaman awwel marra akteb fi elblogspot kolloh , bas makontish 2a2dar 2oddam el she3r elgameel dah enny masebsh comment ,

with all of my respect

nesma algendy said...

معتز
انا متشكرة جدا على الكومنت الجميل ومبسوطة ان القصيدة عجبتك
واسفه جدا على التخير فى الرد لانى بصراحة مكنتش اعرف ان الكومنتات بيترد عليها اصلى حديثه عهد بالبلوجز وشكرا ليك مرة تانية