Aug 2, 2007

المفاجأة الثقيلة

المفاجأة الثقيلة
صحيت من نومى على دقه على بابى
لقيت بالباب كل اصحابى واحبابى
واقفين زناهير والفرحه في وشوشهم
آل ايه النهارده يوافق يوم ميلادي


وقفت مذهول .انا مش ممكن اتصور
ان انتو ف الحساب منى طلعتو اشطر
ازاى ده يوم ميلادى وانا معرفش
ده انا بعد له من قبلها باشهر

ده حتى النهارده ولا شهرى ولا يومى
يعنى خلاص ع الفاضى قومتونى من نومى
ايه يا ترى سبب الزياره ؟ مفاجأة ؟
ولو غلسه يا ناس اوعو تلومونى

زقونى ودخلوا على جوه وقالو الشاى
وقلت حاضر .ايوه زمانه جاى
وقلت ياللا اشربوا شايكم وفارقونى
ومع السلامه ياللا وبقى باىباى


قالوا ازاى متجيش .ميصحش ده انت ابو الذوق
وبرزقنا يا شيخ راح تكون مرزوق
وهنفطر ونتغدى على حسابك
ده انت يا راجل للكرم مخلوق

شربوا الشاى وفطروا كمان
وقالو محلى ليالى زمان
فطار وغدا وعشا عند اخونا
و ف سرى قلت:ماهو بالمجان

اتارى الفلس صابهم واحد ورا واحد
ومنتظرين الفرج من الاحد الواحد
وقالو على ما الفرج ييجي
نعيش مع اخونا بن عبد الواحد

شردت حزين ومهموم وبفكر
على خزين البيت م السمنه والسكر
وقلت يا ريت كنت حجيت وللا هجيت
او حتى شديت الرحال على الازهر

كانو جم لقوا البيت فاضي
ونجيت انا من طوفانهم الاغبر
لكن فات الأوان
وجانى البيت معسكر م المغول اخطر
ده انا عارفهم واحد ورا واحد
مش اصحابى
لكن هييجو ع اليابس وع الأخضر
ولحد يوم رحيلهم ها فضل أتحسر
يا ميت خسارة على خزين البيت م السمنه والسكر