Aug 17, 2008

من وحى الاغنية

كانت امى تغنى لى دوما فى طفولتى اغنية كان فى فراشة صغنططة لنيللى
اتذكر صوتها الهادئ الناعم وهى تدندن لى الاغنية وتتوقف دوما عند مقطع معين فيها
كنت دايما اقولها ..كملى الاغنية وهى دايما تقول انا نسيتها ..انا حافظة لحد كده بس )
دائما ما تمنيت ان تتم امى لى الاغنية
كتبت تلك على الابيات وانا ادندن لحن اغنية الفراشة (بعد ان حفظتها كاملة) كتبتها فى الطريق اثناء ذهابى للكلية واكملتها فى راوند
النسا..
كتبتها ولا يزال لحن اغنية الفراشة فى راسى حتى انتهيت منها..فاخذت ادندن اغنيتى الجديدة بنفس اللحن القديم وقد امتلا قلبى سعادة


من وحي أغنية الفراشة ل نيللي

طارت فراشة من على ورق الشجر
رسي جناحها على صخرة فوق القمر
قالت له: ليه من قريب مش جميل
قال عشان أنا خالي م البشر

ليه يا قمر يا واقف وحيد
شكلك جميل أوى من بعيد
بتسر عين الناظرين
و تخلى المتفرج سعيد

بس يا خسارة يا قمر
قلبك طلع مليان حجر
ولا يمكن يوم يبقى خضار
لو 100 سنة نزل المطر

رجعت فراشتنا للجنينة
فرحانة وأبدا مش حزينة
رجعت وسط أصحابها الكتير
وردات بلدي وعصافير زينة

يا اللي ملكش أصحاب كتار
غلطوا لما قالو الكبار
متكتروش من الصحاب
لأ دفي قلبك بالعمار

No comments: