Aug 17, 2008

زهر العمر



زهر العمر

تراني حائرة ابكي...فتسأل هل للزهر عيون

تمتلأ بالدمع وتثقل على أجفانه هموم الكون

فتجافى النوم ليال وفى قلب الصخب تعيش سكون

اترانى احلم أم اهذي أم مس الأفكار جنون
...................

إنا زهر وأنت البستاني لسؤالك جد ممنون

فبسؤال المخلوق أخاه عن حاله الحزن يهون

لا حلم ولا هذي هذا بل هذا اعقل ما يكون

ف كالبشر امتلك عيونا واعيش في ايامى سنون

أرى في الطير الحرية وفي نفس الإنسان سجون

وظلام وضياع أزلي في وسوسة وسوء ظنون

آخى البستاني نعم ابكي .إنا زهر العمر المغبون

واحتار في البشر الأسمى كيف لعهد الله يخون

فلم يعرف كيف يعني بأوراقي وكيف يصون

ويقسو علي ولا يعرف من بالنسبة إليه أكون

أنا منه ولكن لا يدرك لذا يمتلأ القلب شجون

ففي ضرري يمتلك السبل ودروبا وطرق وفنون

ضيع أوراقي ضيعني ويظن أن يحيا بدون

أوراق الزهرة الذابلة. يا له من ساذج مأفون

أتساءل حقا في حيرة تسكن مابين الجفون

اظلم للنفس وبغى كبغي الظالم فرعون

أم للجهل جذور في ارضي وله في سماي مئات غصون

أم ضعف وعجز وتبلد مكروه أبدا ملعون

أعجب للإنسان وعجبي كيف يجهل من يكون

اعذرني إن طال كلامي لكن هل وصل المضمون

فالزهرة ذابلة يوما لم يستعجله المجنون..!!

3 comments:

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

اترانى احلم أم اهذي أم مس الأفكار جنون


شايفه البيت ده

أقول لك ايه... أبدعتي فيه
الوزن صحيح تماما

كنتي قلتيلي من زمان ان بحر الهزج تعرفيه .. مفاعيلن مفاعيلن

لو لم تكوني تعرفي بحر المتدارك فتعلميه من كلماك

اترانى احلم أم اهذي أم مس الأفكار جنون
فعلن فعلن فعلن فعلن ... فعلن فعلن فعلن فعلن

أترا - ني أحـ - لم أم - أهذي ... أم مسـ - س لأفـ - كار ِ - جنون

حابب أقول لك .. كلنا في ايدنا نكتب كويس بس لو نركز شويه وكل أما نكتب هنتعلم وأنا شايف ما شاء الله تطور جميل في كتابتك

قبل ما أفتح الجهاز انهارده .. لقيت نفسي بفتكر جمله انت كتبتيها عاجباني جدا
بيضه وطويله وجباره ههههههههههههه

معلقه معايا من أول ما قريتها .. رغم إني بكرهها مووت

دمتى بخير

Anonymous said...

السلام عليكم
شكرا جزيلا يا دكتور فلافيو
تعليق حضرتك مفيد جدارفع معنوياتى ..حيخلينى اروح ادور على اوزان الشعر الباقية واكثف من القراءة
اتمنى ان حضرتك تداوم على التعليق النقدى للقصائد سواء العامية او العربية التى ارجو ان تكون فصيحة فى يوم من الايام
وتاكد ان لكل راى له قيمته
ارجو افادتى اكثر عن اوزان الشعر وامثلتها
لكن هناك سؤال ..هل مفروض وانا اكتب كل بيت ان اعيد وزنه
وهل مفروض انى ابقى عارفة وزن كل قصيدة حكتبها من الاول
لانى فى الحقيقة اكتب بالفطرة تماما ..حتى بحر الهزج ..لا اعتقد انى استفدت به فى اى من كتاباتى
واخيرا لك جزيل الشكر على هذا التعليق المشجع

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

ازيك يا نسمه .. أنا حقيقة أفضل عدم الألقاب .. لكن لو مصره على حكاية دكتور دي هتخليني أخاطبك دكتوره نسمه

عموما .. دعنا من هذا الحديث .. معلش الفصحى بتنقح عليا هههههههههههه

أنا كنت عملت مقدمه في علم العروض وبدايات عليم على منتدانا الطبي ميديكال اكسل ولكن مكملتش بسبب ان السنه معظمها امتحانات ... بس كنت وصلت فيه لغاية ما قبل البحور
يعني شرحت التقطيع العروضي والميزان وكيفيته والساكن والمتحرك والتفعيلات .. بطريقه سهله جدا
اللينك اهه
http://www.medicalexcel.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=9026

لو تحبي تشوفيه وتقريه هتستفادي كتير بس المنتدى عاوز تسجيل .. وعموما هو منتدى طبي في المقام الأول بس الجانب الأدبي فيه جميل برضه

موضوع انك تعيدي وزن القصيده بعد ما تكتبيها غلط جدا
بصي
انتي تكتبي براحتك خالص ومادام انتي عارفه عروض كويس فهيكون اللي كتبتيه ده على وزن او قريب لوزن فهتقومي ماشيه بقية القصيده على الوزن ده وده موضوع في دماغك ليس إلا يعني مش هنقعد نشوف وزن كل كلمة واحنا بنكتب .. بالمعرفه والخبره بيبقى الموضوع سهل جدا

بالنسبه لي آخر حاجه بفكر فيها وأنا بكتب هو الوزن لأني والحمد لله مش شايف فيه مشكله

أتركك في رعاية الله على أمل زيارتك قريبا لأن عندي امتحان بعد بكره

سلام الله عليك