Dec 5, 2007

من مذكرات موظف حكومة

القصيدة دي بقى كاتباها من زمان -يمكن وانا في اعدادي-معتقدش ان اسلوبي اتغير كتير -للاسف
من مذكرات موظف حكومة
بخاف أنا من ضحكة تيجى وراها زعابيب أمشير
اول ما تخلص ضحكته ينقلب وشه لتكشير
يعنى يا ناس مضحكش وأقضى حياتي مشاوير
حاضر وايوة وجاى ..... مطلوب ده للتأ شير

ويا ريت أوامره مفهومة دى ف لغزها ولا الفوازير
والبيه مزاجه متقلب وحابب يعيش حياة تغيير
وعقلي احتار معاه لما قرب يطير
وبأدى شغلي وعلى كماله يصرخ في وشى يقول تقصير
وساعات يبش ويضحك لي ساعتها آخد أنا المحاذير
زعبوبة من زعابيبه جايه أنا من ده كله دقت كتير
وأهدي فيه وأقول معلش يا رب عديها على خير
وعلى نرفزته لكن طيب طيابة الامرا وهو أمير
أصيل وذوق وبتاع واجب والاصلا مش في زماننا كتير
ويوم ما أغيب عن شغلي يقول:لعل كان المانع خير
رئيسي وبيني وبينه عشرة مش بس مستخدم ومدير
خلاص عرفته وحفظته وعملت له قاموس تفسير
وقبل اى عاصفة تيجى بضرب لنفسي جرس تحذير
ومبقتش أخاف......

No comments: