Jun 28, 2008

يوم العيد

يااااه..ايام الطفولة دى كانت اياااام ..هيييييه زمن...سعادة بلا مسئوليات..فرح يلا ثمن..راحة بلا تعب..حب بلا مقابل

وكأن الطفولة هى جنة الله لعباده فى الارض

يوم العيد
كنت اصحي من نومي
أجرى على هدومى
وأقول يا ندى قومي
اسمعي التكبير

وأجرى على تيتا
وأقول بصى الهدوم
جديدة في جديدة
ده أول ما أقوم م النوم

وانزل لماما تفطرني
ولبابا يدينى عيديه
وأقولها تسشورنى
والعيد يبان عليا

وأجرى على اعمامى
وأقول صباح الخير
يقولوا ايه الشياكه
وأقول: من ده كتير
واخدلى منهم عيديه

شكرا يا عمو مرسى يا طنط
ايه كل ده وأنط نط

واخد فلوسى وأجرى جرى ع المراجيح
ويبصوا ميلاقونيش ويقولوا زي الريح
ولا كان في دماغي ذكر ولا تسابيح
ده أنا كنت طفلة والطفولة تفاريح

ولا ليّا دعوة بضيافة ولا تنضيف
ولا حلبه ولاحمص ولا ترمس لزوم الضيف
وكنت شايفه حياتي بالوانات الطيف
ده زمان وأنا كنت طفلة كان عيدي دمه خفيف
دلوقتى برضه كويس بس اختلاف مش طفيف
في طبيعة العيد عندي و................
زمان يوم العيد

2 comments:

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

واخد فلوسى وأجرى جرى ع المراجيح
ويبصوا ميلاقونيش ويقولوا زي الريح
ولا كان في دماغي ذكر ولا تسابيح
ده أنا كنت طفلة والطفولة تفاريح


ايه الجمال ده؟؟

تسلم ايدك


ميرسي جدا على إضافة مدونتي بقائمتك

Anonymous said...

لا شكر على واجب يا دكتور محمود ..اعتقد ان من يقرا شعرك لابد وان يضيف مدونتك الى قائمته
فى انتظار مزيد من تعليقاتك المفيدة..بعد انقضاء الامتحانات
اعانك الله